Political leadership analysis - the case of Isabel Díaz Ayuso

Palabras clave: leadership, perception, Díaz Ayuso, Madrid, surveys

Resumen

Political leaders, in Spain and globally, are under constant public scrutiny, both in their daily activities and during election campaigns. This study explores leadership theories—such as trait, behavioral, contingency, and situational theories—as applied to the political sphere. In the methodology section, we highlight key theoretical aspects of perception and leadership. This leads us to analyze the case of Isabel Díaz Ayuso, President of the Community of Madrid. To substantiate these concepts, we examine relevant tools, including electoral surveys and leader evaluation polls. The study’s conclusions address the research questions posed. It is confirmed that one of the primary characteristics of the Madrilenian leader is her credibility, and that her support is based on her authenticity. Furthermore, we determine that, among the various existing leadership types, Ayuso can be classified within contingency models and trait theory. The period analyzed covers the time immediately preceding the last elections in the Community of Madrid, held on May 28, 2023.

Biografía del autor/a

Rafael Barberá González

Professor at ESIC and UCM. Doctorate in Journalism from the University of San Pablo-CEU-Spain, Bachelor’s Degree in Journalism from USPCEU, and Bachelor’s Degree in Law from UCM. Certified as a Full Professor by ANECA. Corresponding author. Email: rafael.barbera@esic.university. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4389-9576.

César García

Doctorate in Information Sciences from the Complutense University of Madrid. Certified as a tenured professor by ANECA. Professor at ESIC University and editor of aDResearch. Corresponding author cesar.Email: cesar.garciamunoz@esic.university ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4866-2970

Citas

ABC. (2024). Quiénes somos. https://www.abc.es/contacto/quienes-somos.html

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación- AIMC (2024). Ranking de diarios. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/diarios

Alcázar, P. (2020). Estilo de liderazgo y compromiso organizacional: Impacto del liderazgo transformacional. Economía Coyuntural, 5(4), 89-122. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-06222020000400006

Antena 3. (2023a). El PP ganaría las elecciones en la Comunidad de Madrid pero no conseguiría la mayoría absoluta, según el sondeo de Sigma Dos. https://www.antena3.com/noticias/elecciones/municipales-autonomicas/ganaria-elecciones-comunidad-madrid-pero-conseguiria-mayoria-absoluta-segun-sondeo-sigma-dos_202305146460e0beea319400017b0515.html

Antena 3. (2023b). Sondeo de SigmaDos para Antena 3 Noticias: Ayuso es la líder con valoración más alta entre sus votantes. https://www.antena3.com/programas/espejo-publico/noticias/sondeo-sigmados-antena-3-noticias-ayuso-lider-valoracion-mas-alta-sus-votantes_202305156461f0e3910a1b0001ce44e7.html

Arceo, J. L. (Dir.). (1993). Campañas electorales y publicidad política en España (1976-1991). ESRP-PPU.

Atresmedia. (2023). Antena 3 crece y amplía liderazgo: suma 25 meses consecutivos como la TV más vista. Atresmedia TV sube y repite como Grupo líder y laSexta logra su mejor mes del año y se impone a su competidor. https://www.atresmedia.com/prensa/audiencias/antena-3-crece-amplia-liderazgo-suma-25-meses-consecutivos-como-mas-vista-atresmedia-sube-repite-como-grupo-lider-lasexta-logra-mejor-mes-ano-impone_20231130656877940ec7c80001ae7725.html

Benmira, S., & Agboola, M. (2021). Evolution of leadership theory. BMJ Leader, 5(1), 3-5. https://doi.org/10.1136/leader-2020-000296

Calignano, G., & Nilsen, T. (2024). Political leaders as agents in regional development. Regional Studies, Regional Science, 11(1), 479–495. https://doi.org/10.1080/21681376.2024.2378780

Centro de Investigaciones Sociológicas - CIS. (2023). Funciones. https://www.cis.es/el-cis/funciones

Electomanía. (2023). Sobre nosotros. https://electomania.es/sobre-nosotros/

Escanciano, I. R. (2021). Imagen política: Modelo y método. Gestión 2000.

Escandón, D. M., & Hurtado, A. (2016). Influencia de los estilos de liderazgo en el desempeño de las empresas exportadoras colombianas. Estudios Gerenciales, 32(139), 137-145. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.04.001

Fernández-Vázquez, P., & Somer-Topcu, Z. (2019). The informational role of party leader changes on voter perceptions of party positions. British Journal of Political Science, 49(3), 977–996. https://doi.org/10.1017/S0007123417000047

Fiedler, F. E. (1964). A contingency model of leadership effectiveness. Advances in Experimental Social Psychology, 1, 149-190. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60051-9

GAD3. (2023). GAD3. https://www.gad3.com

Garner, J. W. (1990). Liderança: Sucesso e influência a caminho da modernidade. Record.

Ghazzawi, K., El Shoughari, R., & El Osta, B. (2017). Situational leadership and its effectiveness in rising employee productivity: A study on North Lebanon organization. Human Resource Management Research, 7(3), 102-110. https://doi.org/10.5923/j.hrmr.20170703.02

Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelley, H. H. (1953). Communication and persuasion. Yale University Press.

Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Paidós Comunicación.

Lawson, C., Lenz, G. S., Baker, A., & Myers, M. (2010). Looking like a winner: Candidate appearance and electoral success in new democracies. World Politics, 62(4), 561-593. https://doi.org/10.1017/s0043887110000195

Leigh, A. (2002). Explaining distrust: Popular attitudes towards politicians in Australia and the United States. En D. Burchell & A. Leigh (Eds.), The Prince’s new clothes: Why do Australians dislike their politicians? (pp. 47-61). UNSW Press. http://andrewleigh.org/pdf/PrincesNewClothesCh2.pdf

Liden, R. C., Wang, X., & Wang, Y. (2025). The evolution of leadership: Past insights, present trends, and future directions. Journal of Business Research, 186, 115036. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.115036

López, I. (2023). Estilos de liderazgo y su correlación con la satisfacción laboral, la motivación y el bienestar psicológico. [Trabajo Fin de Grado. Universidad de Oviedo]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/68840

López, L. (2022). Los sondeos electorales como problema de desinformación ¿Una verdad a medias? Estudio de caso sobre las elecciones autonómicas de la Comunidad de Madrid del 4 de mayo de 2021. Gladius Et Scientia. Revista de Seguridad del CESEG, (3). https://doi.org/10.15304/ges.3.8492

López, R. (2020). Opinión pública y encuestas de opinión en España. Revista Mexicana de Opinión Pública, (28). https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2020.28.72598

Macías, E. (2022). La construcción de la imagen y la identidad a través del discurso político: los casos de Isabel Díaz Ayuso y Yolanda Díaz. [Trabajo Fin de Máster. Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/142874

Magariños, E. (2021). Ayuso y su metamorfosis comunicativa: de las dudas a reinar en «prime time». La Razón. https://www.larazon.es/madrid/20211113/ucewxgye6jfxdex7jqndaz4p74.html

Méndez, M. (2024). La TV cierra la temporada 2023-2024: Dominio de Antena 3 y Atresmedia, Telecinco en crisis, y ascenso de La 1. elDiario.es. https://www.eldiario.es/vertele/audiencias-tv/tv-temporada-2023-2024-dominio-antena-3-atresmedia-crisis-telecinco-mediaset-ascenso-la-1-tve-cuatro-lasexta_1_11473966.html

Morandi, F., & Cicchetti, A. (2023). Assessing leadership styles in patient advocacy associations: An exploratory study. Public Organization Review, 24, 183–199. https://doi.org/10.1007/s11115-023-00730-4

Núñez, R. (2022). El fenómeno Ayuso (desde dentro). El Liberal. https://www.elliberal.com/el-fenomeno-ayuso-desde-dentro/

Office of Justification of Diffusion - OJD. (2024). OJD. https://www.ojdinteractiva.es/muestra_acta/medios-digitales/9759/07/2024/

Ortega, P. (2022). La construcción del hiperliderazgo político: El caso de Isabel Díaz Ayuso. [Trabajo Fin de Grado. Universidad Pontificia Comillas]. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/55780

Porter, R. (2022). Encuestas de opinión electoral. Falacias, sesgos cognitivos y problemas para la democracia. Derecho Electoral, 33, 91-109. https://doi.org/10.35242/RDE_2022_33_6

Shonk, K. (2023). The contingency theory of leadership: A focus on fit. Program on Negotiation at Harvard Law School. https://www.pon.harvard.edu/daily/leadership-skills-daily/the-contingency-theory-of-leadership-a-focus-on-fit/

Sigma Dos. (2024). Sigma Dos. https://www.sigmados.com/nosotros/

Stanca, I. (2021). Leadership from classic theories to the 21st century’s challenges. SHS Web of Conferences, 120, 02023. https://doi.org/10.1051/shsconf/202112002023

Stogdill, R. M. (1950). Leadership, membership and organization. Psychological Bulletin, 47(1), 1–14. https://doi.org/10.1037/h0053857

Torres Mojica, A. (2020). La relación de liderazgo. Entre las teorías del liderazgo situacional y la acción humana. [Tesis doctoral. Universidad de Navarra]. https://dadun.unav.edu/handle/10171/59713
Publicado
2025-09-30
Cómo citar
Barberá González , R., & García, C. (2025). Political leadership analysis - the case of Isabel Díaz Ayuso. Revista Venezolana De Gerencia, 30(112), 1857-1871. https://doi.org/10.52080/rvgluz.30.112.11
Sección
TRIMESTRE