Exploratory analysis the Community and Socio- Political Participation Scale in Venezuelan university students

  • Deninse Farías Universidad Simón Bolívar
  • Carlos Zerpa Universidad Simón Bolívar
Keywords: Social participation, community and socio-political participation scale, exploratory analysis, university students

Abstract

Today it is observed in different communities around the world, groups of people are working to generate changes and achieve a common good in the society where they live, we can call this social participation. It can be defined as the intervention of citizens in decision-making regarding the management of resources and actions that have an impact on the development of their communities. The objective of this work was to carry out the exploratory analysis of the Community and Socio-Political Participation Scale instrument in Venezuelan university students. It was based on authors such as Albalá, Guido and Biglieri (2019); Moreno-Jiménez, Ríos and Vallejo (2013); Hidalgo, Moreno-Jiménez and Quiñorero (2011); Funes and Adell (2009). 325 students voluntarily participated in this research (48.6% male and 51.4% female) from the Simón Bolívar University, Litoral Headquarters and the Jesús Obrero Technical Institute. The methodology used had a quantitative approach. It was a non-experimental, descriptive and cross-sectional study. It was found that the instrument applied to the young people who made up the sample does not adapt to the original, since according to this study the material used must contain only 8 items, which is satisfactory and partially consistent with theoretical and empirical investigations related to the construct for the evaluation of the social participation of Venezuelan university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deninse Farías , Universidad Simón Bolívar

Universidad Simón Bolívar. Sartenejas-Venezuela

Carlos Zerpa, Universidad Simón Bolívar

Universidad Simón Bolívar. Sartenejas-Venezuela

References

Albalá, Miguel; Guido, Juan y Biglieri, Jorge. (2019). Ciudadanía, participación sociopolítica y bienestar social: Fundamentos teóricos. Revista Anuario de Investigaciones. Vol. XXVI, pp. 99-104. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3691/369163433009/html/. Recuperado el 15 de junio 2021.

Aldrich, Howard y Marsden, Peter. (1988). Environments and Organizations. In N. Smelser (Ed.), Handbook of Sociology (pp. 361-392). Newbury Park, CA: Sage.

Divulgación dinámica. (24 de mayo de 2017). La participación ciudadana: Definición y tipos de participación. [Mensaje en un blog]. The Education Club. Disponible en: https://www.divulgaciondinamica.es/blog/participacion-ciudadana-definicion-tipos-participacion/. Recuperado el 11 de mayo de 2021.

Escobar, Alejandro. (2004). Participación ciudadana y políticas públicas. Una problematización acerca de la relación Estado y sociedad civil en América Latina en la última década. Revista Austral de Ciencias Políticas. N° 8, pp. 97-108. Disponible en: http://revistas.uach.cl/index.php/racs/issue/view/92. Recuperado el 13 de febrero de 2021.

Funes, María y Adell, Ramón. (2009). Movimientos sociales: Cambio social y participación. UNED Ediciones, Madrid.

Gracia, Enrique; Herrero, Juan y Musitu, Gonzalo. (2002). Evaluación de recursos y estresores psicosociales en la comunidad. Editorial Síntesis, Madrid.

Hair, Joseph; Anderson, Rolf; Tatham, Ronald y Black, William. (1999). Análisis multivariante. Quinta edición. Prentice Hall. Madrid.

Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición, McGraw Hill Education, México.

Hidalgo, María; Moreno-Jiménez, María y Quiñonero, Jesús. (2011). Psychological benefits of volunteerism for older people. Paper presented at The 12th European Congress on Psychology. Turkey.

IOÉ Colectivo. (2007). La participación política de los españoles: democracia de baja intensidad. Revista Papeles. De Relaciones Ecosociales y Cambio Global. N° 99, pp. 149-163. Disponible en: https://www.fuhem.es/papeles/papeles-numero-99/. Recuperado 02 de marzo de 2021.

Iturrieta, Francisco. (2008). Participación social y la nueva articulación entre estado, mercado y sociedad civil (Trabajo de maestría). Universidad de Chile, Santiago de Chile, Chile.

Kaiser, Henry. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Review Educational and Psychological Measurement. Vol. 20, pp. 141-151. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001316446002000116?journalCode=epma. Recuperado 07 de febrero de 2021.

Lautenschlager, Gary. (1989). A comparison of alternatives to conducting Monte Carlo analyses for determining parallel analysis criteria. Review Multivariate Behavioral Research. Vol. 24, N° 3, pp. 365-395. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327906mbr2403_6. Recuperado 09 de febrero de 2021.

Méndez, Mónica. (2005). Los derechos políticos de los inmigrantes. En A. Pedreño y M. Hernández (Coords). La condición inmigrante. Exploraciones e investigaciones desde la Región de Murcia. Universidad de Murcia, España.

Moos, Rudolf. (2005). Contextos sociales, afrontamiento y bienestar: Lo que sabemos y lo que necesitamos saber. Revista Mexicana de Psicología. Vol. 22, pp 15-30. Disponible en: http://sociedadmexicanadepsicologia.org/index.php/publicaciones/revista-mexicana-de-psicologia. Recuperado el 24 de marzo 2021.

Moral de la Rubia, José. (2009). Análisis factorial exploratorio y aplicación al desarrollo de escalas. En: R. Landero y M. González (Editores). Estadística con SPSS y metodología de la investigación (pp. 387-444). Editorial Trillas, Ciudad de México.

Morales, Laura. (2001). Participación política y pertenecía a grupos políticos: Los límites de las explicaciones individuales y la necesidad de considerar el contexto político. Revista Española de Investigaciones Sociológicas. Vol. 94, pp.153–184. Disponible en: http://www.reis.cis.es/REIS/jsp/REIS.jsp?opcion=articulo&ktitulo=1592&autor=LAURA+MORALES+D%CDEZ+DE+ULZURRUN. Recuperado el 15 de marzo de 2021.

Moreno-Jiménez, María; Ríos, María y Vallejo, Macarena. (2013). Construction and validation of the Community and Socio-Political Participation Scale (SCAP). Revista The Spanish Journal of Psychology. Vol. 16, Nº 1, pp. 1-8. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/revista/2024/V/16. Recuperado 15 de junio 2020.

Moreno-Jiménez, María; Vallejo, Macarena; Hidalgo, María y Ríos, María. (2009). Apego al barrio, participación comunitaria y satisfacción vital en estudiantes universitarios. Ponencia presentada en el X Congress of Environmental Psychology. Portugal.

Noreau, Luc; Desrosiers, Johanne; Robichaud, Line; Fougeyrollas, Patrick; Rochette, Annie y Viscogliosi, Chantal. (2004). Measuring social participation: reliability of the LIFE-H in older adults with disabilities. Revista Discapacidad y Rehabilitación. Vol. 26, Nº 6, pp. 346-352. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/8504290_Measuring_social_participation_Reliability_of_the_LIFE-H_in_older_adults_with_disabilities. Recuperado 12 de marzo de 2021.

Ortiz-Torres, Blanca. (1999). El empowerment como alternativa para la América Latina. Revista Interamericana de Psicología. Vol. 33, N° 2, pp.49–66. Disponible en: https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/799/692. Recuperado el 20 de febrero de 2021.

Pérez, Dora; Lakonich, Juan, Cecchi; Néstor y Rotstein, Andrés. (2009). El compromiso social de la universidad latinoamericana del siglo XXI: Entre el debate y la acción. IEC-CONADU. Serie Universidad. Buenos Aires. Disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Argentina/iec-conadu/20100317010331/2.pdf. Recuperado el 12 de mayo de 2021.

Prieto, Gerardo y Muñiz, José. (2000). Un modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España. Revista Papeles del Psicólogo. Vol. 77, pp. 65-72. Disponible en:

Recuperado el 23 de abril de 2021.

Sánchez, Alipio. (1991). Psicología comunitaria: Origen, concepto y características. Revista Papeles del Psicólogo. Vol. 50, pp. 1-15. Disponible en: http://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=505. Recuperado el 04 de febrero de 2021.

Secretaría de Educación Pública. (01 de enero de 2016). Qué es la participación social. [Mensaje en un blog]. Gobierno de México. Disponible en: https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/que-es-la-participacion-social. Recuperado el 12 de mayo de 2021.

Spector, Paul. (2002). Psicología industrial y organizacional: Investigación y práctica. Manual Moderno. México.

Universidad de Sevilla. (2005). Álgebra. Disponible en: https://personal.us.es/ealgaba/algebra%20=04-05/TEMA11.pdf. Recuperado el 07 de abril de 2021.

Vergara-Lope, Samana y Hevia, Felipe. (2012). Para medir la participación. Construcción y validación del Cuestionario Conductas de Participación (CCP). Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales. Vol. 57, Nº 215, pp. 35-67. Disponible en: http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/34628/31572. Recuperado el 07 de mayo de 2021.

Zimmerman, Marc. (2000). Empowerment theory: Psychological organizational and community level of analysis. In: J. Rapaport & E. Seidman (Eds.). Handbook of community psychology (pp. 43–63). Kluwer Academic Publishers, New York.

Published
2021-12-22
How to Cite
Farías , D., & Zerpa, C. (2021). Exploratory analysis the Community and Socio- Political Participation Scale in Venezuelan university students. Encuentro Educacional, 28(2), 84-104. https://doi.org/10.5281/zenodo.8170010