Estrategia didáctica colaborativa para el fortalecimiento del pensamiento crítico en ciencias naturales y educación ambiental

Collaborative didactic strategy for strengthening critical thinking in natural sciences and environmental education

  • William Ruiz Medina Miembro del Grupo de Investigación en Informática Educativa-GINFED. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad del Magdalena. Santa Marta-Colombia. https://orcid.org/0009-0007-9898-5790
  • David Guete García Miembro del Grupo de Investigación en Informática Educativa-GINFED. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad del Magdalena. Santa Marta-Colombia. https://orcid.org/0000-0002-1119-5339
Keywords: Collaborative didactic strategy, critical thinking, promotion of collaborative work, natural sciences and environmental education

Abstract

In the context of the growing complexity of environmental and scientific problems, the development of critical thinking is essential for students to acquire the skills of reflection, analysis, and informed decision-making. The purpose of this article is to present the results of a research study that developed a collaborative learning strategy in virtual learning environments to strengthen critical thinking in students in the area of Natural Sciences and Environmental Education in the ninth grade of secondary education. The theoretical foundation was based on the importance of this type of thinking and pedagogical theories that support the use of collaborative strategies and learning in virtual environments. The research used a mixed descriptive approach, combining quantitative data and qualitative analysis to understand and analyze the research problem holistically. The results showed a significant strengthening of critical thinking in the 25 participating students, who demonstrated a greater ability to analyze and evaluate information, generate creative ideas, and propose solutions to scientific and environmental problems. The collaborative learning strategy in virtual learning environments was shown to be effective and is recommended for implementation in other educational contexts to foster the development of critical thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Pérez, Pedro; Cruz, Lucila; Aguilar-Cruz, Pedro y Magaña, Cecilia. (2023). Análisis del pensamiento crítico en estudiantes de una universidad pública mexicana. Revista Cultura, Educación y Sociedad. Vol. 14, N° 1, pp. 125-144. Disponible en: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.07. Recuperado el 10 de junio de 2023.

Bezanilla, María; Poblete, Manuel; Fernández, Donna; Arranz, Sonia y Campo, Lucía. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Revista Estudios Pedagógicos. Vol. 44. N° 1, pp. 89-113. Disponible en: https://doi.org/10.4067/s0718-07052018000100089. Recuperado el 21 de abril de 2023.

Collado, Lucía; Cuevas, Lourdes; Herrera, Alma y Moreno, Maricruz. (2013). Innovación curricular en Turismo: un campo de estudio y referentes para la formación universitaria. Revista Actualidades Investigativas en Educación. Vol. 13, N° 1, pp. 1-39. Disponible en: https://doi.org/10.15517/aie.v13i1.11708. Recuperado el 24 de mayo de 2023.

Espinal, Carmen; Tapia, Abel; Guerra, Delia y Martel, Lilia. (2022). Aprendizaje colaborativo para la mejora del pensamiento crítico en estudiantes de secundaria. Revista Horizontes. Vol. 6, N° 26, pp. 1951-1960. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.464. Recuperado el 07 de junio de 2023.

Hernández-Sampieri, Roberto y Mendoza, Christian. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. Ciudad de México: McGraw Hill.

Hitchcock, David. (2022). Critical Thinking. In E. N. Zalta & U. Nodelman (Eds.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2022). Metaphysics Research Lab, Stanford University.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2022). Resultados Prueba de Evaluar para Avanzar 2022. Disponible en: https://icfesgovco-my.sharepoint.com/personal/dataicfes_icfes_gov_co/. Recuperado el 13 de marzo de 2023.

Loaiza, Yasaldez y Osorio, Luz. (2018). El desarrollo de pensamiento crítico en ciencias naturales con estudiantes de básica secundaria en una Institución Educativa de Pereira - Risaralda. Revista Diálogos sobre Educación. Temas actuales en Investigación Educativa. Año 9, N° 16, pp. 1-24. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v9n16/2007-2171-dsetaie-9-16-00009.pdf. Recuperado el 13 de mayo de 2023.

López-Ruiz, Carolina; Flores-Flores, Roxana; Galindo-Quispe, Ana y Huayta-Franco, Yolanda. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes de educación superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación. Vol. 3, N° 2, pp. 374-385. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.006. Recuperado el 03 de abril de 2023.

Mackay, Rubén; Franco, Diana y Villacis, Pamela. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Revista Universidad y Sociedad. Vol. 10, N° 1, pp. 336-347. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n1/2218-3620-rus-10-01-336.pdf. Recuperado el 23 de marzo de 2023.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y en Ciencias Sociales. Bogotá, Colombia. MEN.

Paul, Richard y Elder, Linda. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico: Conceptos y herramientas. Disponible en: https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf. Recuperado el 06 de abril de 2023.

Sánchez, Oscar; Collazos, César y Jiménez Javier. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Revista Tecno Lógicas. Vol. 21, N° 41, pp. 115-134. Disponible en: https://doi.org/10.22430/22565337.731. Recuperado el 21 de abril de 2023

Steffens, Ernesto; Ojeda, Decired; Martínez, Olga; Hernández, Hugo y Marín, Freddy. (2017). Niveles de pensamiento crítico en estudiantes de Universidades en Barranquilla (Colombia). Revista Espacios. Vol. 38, N° 30, pp. 5. Disponible en: http://es.revistaespacios.com/a17v38n30/17383005.html. Recuperado el 05 de mayo de 2023.

Stipek, Deborah; Ryan, Sarah & MacInnis, David. (2023). The impact of teacher professional development on student achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology. Vol. 115, N° 1, pp. 143-163.

Taborda, Yarmin y López, Laura. (2020). Pensamiento crítico: una emergencia en los ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Innova Educación. Vol. 2, N° 1, pp. 60-77. Disponible en: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.01.004. Recuperado el 19 de junio de 2023.

Vargas, Julie. (2019). La educación ambiental como estrategia para favorecer el pensamiento crítico. Revista Bio-grafía: escritos sobre la biología y su enseñanza. N° Extra 1. pp. 1182-1191. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7561591. Recuperado el 02 de junio de 2023.

Published
2023-12-11
How to Cite
Ruiz Medina, W., & Guete García, D. (2023). Estrategia didáctica colaborativa para el fortalecimiento del pensamiento crítico en ciencias naturales y educación ambiental: Collaborative didactic strategy for strengthening critical thinking in natural sciences and environmental education. Encuentro Educacional, 30(2), 358-377. https://doi.org/10.5281/zenodo.10323213