Diseño Instruccional para el Aprendizaje del Álgebra: Integración de Competencias y Mediación Tecnológica
Instructional Design for Learning Algebra: Integration of Competencies and Technological Mediation
Abstract
Learning university-level algebra presents persistent difficulties, such as symbolic abstraction, lack of contextualization, student demotivation, and low academic performance. The purpose of this research is to describe an Instructional Design called RAMC-e (Learning Path Mediated by Competencies and Digital Technologies), conceived as a pedagogical proposal aimed at strengthening mathematical reasoning through the integration of a competency-based approach and technological mediation. The research was developed with a qualitative, documentary, descriptive, and projective approach, allowing for the analysis of the needs of the university context and the structuring of a design consistent with the current demands of mathematics education. RAMC-e organizes the teaching and learning process into five interdependent phases: exploration of the context and diagnosis, analysis of competencies and content, instructional modeling, construction of a virtual learning environment, and evaluation with continuous feedback. Each phase is structured to facilitate the planning of teaching strategies mediated by digital tools, the active construction of knowledge, interaction between teacher and student, and the progressive development of algebraic competencies. In conclusion, the RAMC-e Instructional Design makes a significant contribution to university mathematics education by offering an organized framework that combines theory, technology, and pedagogy to promote more active, autonomous, contextualized learning processes aimed at a deep and meaningful understanding of algebraic concepts.
Downloads
References
Araque, I., Montilla, L., Meleán, R. & Arrieta, X. (2018). Entornos virtuales para el aprendizaje: una mirada desde la teoría de los campos conceptuales. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 13(1), 86-100. https://doi.org/10.14483/23464712.11721
Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (7ª ed.). Episteme.
Arias-Rueda, C., Arias-Rueda, M., & Arias-Rueda, J. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje para el desarrollo de habilidades metacognitivas. Encuentro Educacional, 26(1), 30-48. https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/encuentro/article/view/34599
Arrieta, X. (2024). Del formato impreso y el inicio de las tecnologías al formato digital y la era de la inteligencia artificial. 30 aniversario de la Revista Encuentro Educacional. Encuentro Educacional, 31(2), 230-231. https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/encuentro/article/view/43012
Ausubel, D. (1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Balseca, Z., Guamán, Á., Lagos-Ortiz, K., & Robinson J. (2025) Integración de Herramientas Digitales en la Enseñanza de la Resolución de Problemas Matemáticos: Una Propuesta Pedagógica para la Labor Docente. Revista Iberoamericana de la Educación, 9(3) 34-55. https://revista-iberoamericana.org/index.php/es/article/view/317/725
Castillo, D., Jaime, B., Mendoza, S., & Gómez, A. (2025) El Conocimiento Matemático Pre-Universitario en Estudiantes que Ingresan a la Licenciatura en Matemáticas: Dificultades y Acciones en Aritmética y Álgebra. Ciencia y Reflexión. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(2), 853-866. https://cienciayreflexion.org/index.php/Revista/article/view/294
Belloch, C. (2010). Diseño instruccional en entornos virtuales. Unidad de Tecnología Educativa, Universidad de Valencia. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf
Dávila, R., Agüero, E., & Ruiz, J. (2021). Retos de la Educación por Competencias en la Sociedad Contemporánea. Revista de Filosofía, 38(98), pp. 270-290. https://doi.org/10.5281/zenodo.5527562
Díaz-Barriga, F., & Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (3.ª ed.). McGraw-Hill Education.
Durán, L. (2024) Dificultades que enfrentan los estudiantes en el aprendizaje del álgebra. Gaceta de Pedagogía. (49), 33-48. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2615
Duval, R. (1995) Semiosis y pensamiento humano. Registros semióticos y aprendizaje intelectual. Peter Lang. https://es.scribd.com/document/635628248/Duval-Semiosis-y-Pensamiento-Humano
García-Peñalvo, F. (2021). Transformación digital en las universidades: Implicaciones de la pandemia de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 22(1), 1-14. https://doi.org/10.14201/eks.25465
García-Peñalvo, F. J. (2024). Inteligencia artificial generativa y educación: Un análisis desde múltiples perspectivas. Education in the Knowledge Society, 25, 1-24. https://doi.org/10.14201/eks.31942
Góngora, Y., & Martínez, O. (2012). Del diseño instruccional al diseño de aprendizaje con aplicación de las tecnologías. Education in the Knowledge Society (EKS), 13(3), 342-360. https://doi.org/10.14201/eks.9144
Guàrdia, L. & Sangrá, A. (2005). Diseño instruccional y objetos de aprendizaje: hacia un modelo para el diseño de actividades de evaluación del aprendizaje online. Revista de Educación a Distancia (RED), (Monográfico IV), 1-14.
https://revistas.um.es/red/article/view/24531
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education.
Hurtado de Barrera, J. (2024). Investigación proyectiva: Más allá de la investigación tecnológica. Revista Impacto Científico, 19(1), 13-26. https://produccioncientificaluz.org/index.php/impacto/article/view/42213
Merrill, D. (2002). First principles of instruction [Primeros principios de instrucción]. Journal Educational Technology Research and Development, 50(3), 43-59. https://web.mit.edu/ruggles/articles/first-principles-of-instruction-merrill-educational-technology-research-and-development-2002.pdf
León, J. (2024). El modelo Conocimiento Tecnológico Pedagógico y de Contenido (TPACK): una estrategia para potenciar las competencias digitales de los docentes. LATAM. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 2079-2094. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/2395
Mendizábal, C., Alarcón, E., & Martínez, K. (2025). El diseño de entornos educativos virtuales como desafío y vertiente para el aprendizaje: Significados del docente universitario. Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (91), 133-149. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3701
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x Monroy, E., & Riveros, V. (2023). Referentes de calidad del área de matemática y la inserción del software interactivo GeoGebra. Encuentro Educacional, 30(2), 378-395. https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/encuentro/article/view/41301
Morales, A. A. (2025). Estrategias efectivas para mejorar las habilidades matemáticas en estudiantes. Revista Académica Sociedad del Conocimiento CUNZAC, 5(1), 28-41. https://doi.org/10.46780/sociedadcunzac.v5i1.161
Morales, B. (2022). Diseño instruccional según el modelo ADDIE en la formación inicial docente. Apertura, 14(1) 80-95. https://doi.org/10.32870/ap.v14n1.2160.
Moreira, M. A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación, (6), 83-102. https://www.redalyc.org/pdf/771/77100606.pdf
Pimienta J. (2021) Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias (1ª ed.). Pearson. http://prepajocotepec.sems.udg.mx/sites/default/files/estrategias_pimiento_0.pdf
Pozo, J. (1996). Aprendices y maestros: La nueva cultura del aprendizaje. Alianza Editorial.
Rodríguez, A. (2024). Educación en valores: la responsabilidad social universitaria. Praxis Educativa, 28(2),1-17. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280216
Tobón, S. (2020). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ª ed.). ECOE Ediciones.
Tobón, S. (2013). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. ECOE Ediciones. https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/tobon-s.-formacion-basada-en-competencias.pdf.
Vega, C. (2022). Estrategia de enseñanza-aprendizaje del álgebra para mejorar la capacidad de resolución de problemas [Tesis de maestría, Universidad Señor de Sipán]. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/10317















