Foundations of Pedagogical Management for the Development of Critical Thinking Skills in Higher Education

Keywords: Evaluation, Management, Critical thinking, Planning

Abstract

The objective of the research was to describe the foundations of pedagogical management for the development of critical thinking skills in higher education. The methodology of the study was quantitative; the type of research, basic; the level, descriptive; and the design, non-experimental, field and cross-sectional. The sample consisted of 12 teachers and 76 students from the School of Education of a public university located in Maracaibo, Venezuela. The technique used was the survey and the instrument was a questionnaire validated by experts. The results revealed that the fundamentals of pedagogical management: planning and organization, stimulating learning environment and evaluation of learning, and critical thinking skills: reflection, logic and analysis, were positively valued on the scale always by the students, while the teachers indicated that they are almost always present. It is concluded that effective pedagogical management and stimulating educational environments are key to developing critical thinking skills in higher education students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Savier Fernando Acosta Faneite, University of Zulia, Venezuela

Professor of Biology, University of Zulia, Maracaibo, Venezuela.

Deinny José Puche Villalobos , Cristo Rey School - Venezuela

Teacher, Cristo Rey School, Caracas, Venezuela.

References

Acosta, S. F. (2025). Competencias tecnológicas y el desempeño académico de los estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 6(11), 111-123. https://doi.org/10.59654/j0x9nc08

Acosta, S., y Barrios, M. (2023). Procesos gerenciales para la gestión del cambio en las instituciones educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 27(2), 48–72. https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i2.1863

Aguilar, F., Villamar, J., Bolaños, R., Torres, C., Baldeón, J. y Moreno-Guaicha, J. (2018). La didáctica como solución para el desarrollo del pensamiento crítico en la educación superior. En Memorias del II Congreso Internacional Modelo Didáctico Integrador de la Educación Superior (pp. 113-123). Editorial UTN. https://philpapers.org/rec/MORLDC-10

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 7ma. Edición. Episteme.

Bezanilla-Albisua, M., Poblete-Ruiz, M., Fernández-Nogueira, D., Arranz-Turnes, S., y Campo-Carrasco, L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089

Calderón, K., y Berrio, E. (2021). Habilidades de pensamiento crítico (análisis, interpretación y evaluación), en la resolución de problemas con operaciones entre números enteros. [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Manizales]. CORE. https://core.ac.uk/download/pdf/159416766.pdf

Carbonell, C; Gutiérrez, A; Marín, F; y Rodríguez, R. (2021). Calidad en la educación superior en América Latina: revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia 26 (6) 345-345. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.21

Carrizo, C., Pérez, M., y Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y praxis latinoamericana, 25(3), 87-95. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3907048

Díaz-Barriga Arceo, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 37-57 https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2010.1.15

Escobar Mercado, M., Valle Galindo, K., y Valle Galindo, R. (2024). El pensamiento crítico de los estudiantes: un estudio en el nivel medio superior. Diversidad AcadéMica, 4(1), 172-192. https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/24341

Espinoza, E. (2022). La evaluación de los aprendizajes. Conrado, 18(85), 120-127. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200120

Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante. Insight assessment, 23(1), 23-56. https://formacioncontinuaedomex.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/12/pensamiento-crc3adtico-facione1.pdf

García, M. y Acosta, S. (2012). El desempeño del docente de ecología a nivel universitario. REDHECS, Revista Electrónica de Humanidades Educación y Comunicación Social, 37(7), 146-162. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/381

Garavito, E., Castro, A., Sosa, F., Huayanca, P., y Sucari, W. (2022). Gestión pedagógica y calidad educativa. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. DOI: https://doi.org/10.35622/inudi.b.050

Graffe, G. J. (2002). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de pedagogía, 23(68), 495-517. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000300007

Giraldo-Aristizabal, S., y Serrano-Ramírez, M. (2021). Ambiente escolar y su importancia en la calidad educativa: una perspectiva neuropedagógica. Educación y Humanismo, 23(40), 1-18. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4130b

Guamán Gómez, V. J., Espinoza Freire, E. E., y Herrera Martínez, L. (2020). Fundamentos psicológicos de la actividad pedagógica. Conrado, 16(73), 303-311. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s1990-86442020000200303&script=sci_arttext

Hernández, I., Lay, N., Herrera, H., y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/html/

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2023). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. Segunda edición. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

López Padilla, R. del P., Rodríguez Alegre, L., Ramos Pacheco, H. del R., y Ramos Pacheco, R. (2022). Disposición al pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 831-850. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.28

Martínez-Huamán, E., Quispe Morales, R. A., Gutiérrez Mendoza, J., y García Rivas Plata, C. E. (2022). Gestión educativa y competencias: concepciones del docente universitario. Revista Venezolana de Gerencia 27 (7), 266-280. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.18

Morales Bueno, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico ¿una relación vinculante? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91–108. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371

Moreira, S. E., y De la Peña, G. (2022). Análisis de la Gestión Pedagógica y su incidencia en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 8(3), 569–587. https://doi.org/10.23857/dc.v8i3.2826

Oviedo, P., y Páez, R. (2020). Pensamiento crítico en la educación: propuestas investigativas y didácticas. Universidad la Salle

Paul, R., & Elder, L. (2020). Critical thinking: Tools for taking charge of your learning and your life. Eighth Edition. Foundation for Critical Thinking.

Pedraja-Rejas, L., y Rodríguez, C. (2023). Desarrollo de habilidades del pensamiento crítico en educación universitaria: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales, 29(3), 494-516. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40733

Pérez, R., Sánchez Izquierdo, R., y Chacón Mayorga, M. (2023). La Gestión Pedagógica Como Camino Para Mejorar El Proceso Enseñanza - Aprendizaje. CONECTIVIDAD, 4(2), 50-65. https://doi.org/10.37431/conectividad.v4i2.57

Pirela Morillo, J., Pérez, L. E., y Pardo, L. E. (2022). Tendencias y retos de la formación docente en Iberoamérica. Revista de Ciencias Sociales, 28(4), 315-334. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i4.39133

Puche-Villalobos, D., y Acosta, S. (2024). Habilidades del gerente educativo y desempeño docente en educación media general. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 174-192. https://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2854

Rodríguez Tovar, L., Barrios Barreto, M., Pachón Flórez, C., y Urzola Berrio, H. (2024). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la elaboración de proyectos de investigación. Revista de Ciencias Sociales, 30, Extra-10 (especial), 209-221. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i.42839

Saiz, C. (2020). Pensamiento crítico y eficacia. Comercial Grupo ANAYA, SA.

Solórzano-Quispe, L., Núñez-Zamalloa, F., y Nagamine-Miyashiro, M. M. (2021). Estrategias para desarrollar el pensamiento crítico: Array. Maestro y Sociedad, 18(4), 1321–1340. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5417
Published
2025-09-05
How to Cite
Acosta Faneite, S. F., & Puche Villalobos , D. J. (2025). Foundations of Pedagogical Management for the Development of Critical Thinking Skills in Higher Education. Journal of the University of Zulia , 16(47), 180-201. https://doi.org/10.5281/zenodo.17065770