Data Analysis for Saber Pro Tests Using the Transmodern Digital Educational Model

Keywords: Educational evaluation, Higher education, Students, Academic achievement

Abstract

This article analyzes the academic performance of students in the public accounting and systems and computer engineering programs at the University of Cundinamarca, Fusagasugá campus, based on data obtained from the Saber Pro tests between 2019 and 2023. Using a mixed model, the “five generic modules: critical reading, quantitative reasoning, civic competencies, written communication, and English” were analyzed, including sociodemographic variables such as socioeconomic status, access to technology, and working conditions. The results show that there are significant differences between the programs, as systems and computer engineering students have more difficulties in civic competencies, while public accounting students have persistent difficulties in critical reading, but both academic programs show limited English proficiency. The study reveals how socioeconomic factors affect learning outcomes, as a percentage of students combine studies with work, facing technological limitations. These results highlight the need for pedagogical strategies, in line with the Transmodern Digital Educational Model (MEDIT), that take into account academic weaknesses and contextual backgrounds, strengthening the essential skills for their professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaiden Gustavo Rozo Pineda , University of Cundinamarca, Colombia

Student, University of Cundinamarca, Colombia.

Jeane Fernanda Gálvez Sabogal , University of Cundinamarca, Colombia

Professor, University of Cundinamarca, Colombia.

Jorge Rolando Pardo Morales , University of Cundinamarca, Colombia

Professor, University of Cundinamarca, Colombia.

Jesús Antonio Villarraga Palomino , University of Cundinamarca, Colombia

Professor, University of Cundinamarca, Colombia.

References

Bogdan Toma, R., & Garcia-Carmona, A. (2021). «De STEM nos gusta todo menos STEM». Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 65-80. doi:10.5565/rev/ensciencias.3093

Guadamud Muñoz, J. D., Chiriboga Palacios, I. A., Zumba Juela, J. M., Briceño Salazar, R., Jiménez Vargas, J. J., & Palma Candelario, Á. L. (31 de Mayo de 2024). Innovaciones y tendencias en los sistemas de evaluación educativa. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(3), 10. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2157

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - ICFES. (19 de Marzo de 2025). ICFES. Obtenido de https://www.icfes.gov.co/evaluaciones-icfes/acerca-del-examen-saber-pro/

Instituto colombiano para la evaluación de la educación. (2023). Informe nacional de resultados Saber Pro y Saber TyT 2022. Obtenido de https://www.icfes.gov.co/wp-content/uploads/2024/11/Informe_Nacional_Superior_2022.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2019). Base-de-datos-de-resultados-agregados-de-saber-pro-2019-1. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#No-back-button

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2020). Base-de-datos-de-resultados-agregados-de-saber-pro-2020-1. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#tabView:j_idt149

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2021). Base-de-datos-de-resultados-agregados-de-saber-pro-2021-V2. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#tabView:j_idt149

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2022). Informe Resultados Agregados de Saber Pro 2022. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#No-back-button

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2023). Informe Resultados Agregados de Saber Pro 2023 FCAEC. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#No-back-button

León, A. (Agosto de 2007). Qué es la educación. Educere, 11(39), 595-604. Recuperado el 26 de Agosto de 2025, de https://ve.scielo.org/pdf/edu/v11n39/art03.pdf

Marina Clemente, J. A., Gerónimo Antonio, V. M., & Pérez Abarca, J. M. (2018). Efectos de la pobreza y de los factores sociodemográficos en la educación. Nova Scientia, 10(20), 539-568. doi:https://doi.org/10.21640/ns.v10i20.1159

Muñoz Barrera, A. (Febrero de 2019). Universidad de Cundinamarca. Obtenido de https://www.ucundinamarca.edu.co/documents/varios/2019/medit-1.pdf
Published
2025-09-04
How to Cite
Rozo Pineda , J. G., Gálvez Sabogal , J. F., Pardo Morales , J. R., & Villarraga Palomino , J. A. (2025). Data Analysis for Saber Pro Tests Using the Transmodern Digital Educational Model. Journal of the University of Zulia , 16(47), 36-57. https://doi.org/10.5281/zenodo.17058000