Data Analysis for Saber Pro Tests Using the Transmodern Digital Educational Model
Abstract
This article analyzes the academic performance of students in the public accounting and systems and computer engineering programs at the University of Cundinamarca, Fusagasugá campus, based on data obtained from the Saber Pro tests between 2019 and 2023. Using a mixed model, the “five generic modules: critical reading, quantitative reasoning, civic competencies, written communication, and English” were analyzed, including sociodemographic variables such as socioeconomic status, access to technology, and working conditions. The results show that there are significant differences between the programs, as systems and computer engineering students have more difficulties in civic competencies, while public accounting students have persistent difficulties in critical reading, but both academic programs show limited English proficiency. The study reveals how socioeconomic factors affect learning outcomes, as a percentage of students combine studies with work, facing technological limitations. These results highlight the need for pedagogical strategies, in line with the Transmodern Digital Educational Model (MEDIT), that take into account academic weaknesses and contextual backgrounds, strengthening the essential skills for their professional training.
Downloads
References
Guadamud Muñoz, J. D., Chiriboga Palacios, I. A., Zumba Juela, J. M., Briceño Salazar, R., Jiménez Vargas, J. J., & Palma Candelario, Á. L. (31 de Mayo de 2024). Innovaciones y tendencias en los sistemas de evaluación educativa. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(3), 10. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2157
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - ICFES. (19 de Marzo de 2025). ICFES. Obtenido de https://www.icfes.gov.co/evaluaciones-icfes/acerca-del-examen-saber-pro/
Instituto colombiano para la evaluación de la educación. (2023). Informe nacional de resultados Saber Pro y Saber TyT 2022. Obtenido de https://www.icfes.gov.co/wp-content/uploads/2024/11/Informe_Nacional_Superior_2022.pdf
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2019). Base-de-datos-de-resultados-agregados-de-saber-pro-2019-1. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#No-back-button
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2020). Base-de-datos-de-resultados-agregados-de-saber-pro-2020-1. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#tabView:j_idt149
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2021). Base-de-datos-de-resultados-agregados-de-saber-pro-2021-V2. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#tabView:j_idt149
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2022). Informe Resultados Agregados de Saber Pro 2022. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#No-back-button
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2023). Informe Resultados Agregados de Saber Pro 2023 FCAEC. Obtenido de https://resultados.icfes.edu.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saberPro/ies/agregadosIES.jsf#No-back-button
León, A. (Agosto de 2007). Qué es la educación. Educere, 11(39), 595-604. Recuperado el 26 de Agosto de 2025, de https://ve.scielo.org/pdf/edu/v11n39/art03.pdf
Marina Clemente, J. A., Gerónimo Antonio, V. M., & Pérez Abarca, J. M. (2018). Efectos de la pobreza y de los factores sociodemográficos en la educación. Nova Scientia, 10(20), 539-568. doi:https://doi.org/10.21640/ns.v10i20.1159
Muñoz Barrera, A. (Febrero de 2019). Universidad de Cundinamarca. Obtenido de https://www.ucundinamarca.edu.co/documents/varios/2019/medit-1.pdf
Copyright (c) 2025 Jaiden Gustavo Rozo Pineda , Jeane Fernanda Gálvez Sabogal , Jorge Rolando Pardo Morales , Jesús Antonio Villarraga Palomino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The Revista de la Universidad del Zulia declares that it recognizes the rights of the authors of the original works published in it; these works are the intellectual property of their authors. The authors preserve their copyright and share without commercial purposes, according to the license adopted by the journal..
This work is under license:
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)