Discursive representations of relations of otherness in two municipal schools in Santiago de Chile
Abstract
The aim of the article is to interpret the discursive representations on the relations of Alterity of the groups of: Managers, classroom teachers, non-teaching professionals, parents and/or guardians and students. The method used was a case study of collective or multiple character to deepen the "proximities" and "discrepancies" of the phenomenon of interest to the researcher. The location of the study was two municipal schools and the time period was 2018. Its main finding reflects that both educational institutions do not understand Alterity and associate it with the concept of alternativity all groups to move towards a positive understanding of Alterity, as the articulating axis of a new school institution, must break the function of reproducing the normalising uniformity of the official host culture that welcomes.
References
CABALUZ, F. (2015) Entramando. Quimantu
CONNELL, R. (1997) Escuelas y Justicia Social. Morata.
DUSSEL, E. (1973) Metafísica del sujeto y liberación. En: América Latina. dependencia y liberación. Fernando García Cambeiro.
DUSSEL, E. (1974) Método para una filosofía de la liberación. Sígueme.
DUSSEL Y GUILLOT. (1975) Liberación Latinoamérica y Emmanuel Levinas. Bonum
DUSSEL, E. (1980) La pedagógica latinoamericana. Nueva América.
HABERMAS, J. (1999) La Inclusión del Otro. Estudio de Teoría Política. Paidós.
GOBIERNO DE CHILE (2009), Ley Nª 20370/ 2009 de 17 de agosto. Congreso de la Republica. http:// www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1006043 Ministerio de Educaciòn..
RODRÍGUEZ, ET AL (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Aljibe.
SOLIMANO, ANDRÉS Y VÍCTOR TOKMAN. (2006). Migraciones internacionales en un contexto de
crecimiento económico. El caso de Chile. Serie Macroeconomía del Desarrollo 34, CEPAL. Santiago de
Chile, septiembre 2006. https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/victortokman.pdf
SORIANO, E. (2007) Educación para la convivencia Intercultural. la Muralla.
TAYLOR, S. (1986) Introducción: ir hacia la gente en Introducción a los métodos cualitativos de
investigación. D.F. Paidós
THEODOSIADIS, F. (1996) Alteridad y la desconstrucción del Otro. Magisterio.
Copyright (c) 2023 Luis PINCHEIRA MUÑOZ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.