Knowledge management in human sciences: The role of free professorships as science citizen
Abstract
In the new scenarios of transformation of the globalized world, the appearance of economic, political, social, institutional, organizational, emerging projects is evident. Here knowledge, technologies and innovation play a vital role, moving away from the traditional ways of doing and generating knowledge. In this contextual framework, the emphasis today is also placed on how universities conceive and promote the production of knowledge and the use that is made of it, both in the political debate, on the great problems of development, and in the dialogue and social participation on these issues. An education with social and political responsibility, which generates bridges between science and citizenship, a citizen science. The Categories of analysis to highlight are social management of knowledge, citizen science and free chairs. It is a work supported by a variety of bibliography, documents and reports, as well as some shared experiences and knowledge, whose main contribution is to contribute to the development of ideas, which serve as a basis for research, discussion and dissemination on this subject. It is concluded, in the need to open spaces for participation and integral and interdisciplinary cooperation, where it is possible to analyze, discuss, generate and disseminate knowledge and knowledge about the problems of our countries and how to face them. Academic programs such as free chairs, extracurricular, open spaces for participation, research, teaching and extension
Downloads
References
Castellanos, María Egilda (2007). Educación para la integración. En Cuadernos Latinoamericanos. Editorial CEELA. Universidad del Zulia. Año 18, junio, Nº 31, Maracaibo, Venezuela.
Freire, Pablo (1979). Educación como práctica libertaria. Editorial Si-glo XXI, Edición 25, México.
__________ (1980). Pedagogía del Oprimido. Editorial Siglo XXI, Edi-ción 26. España.
Golombek, Diego (2017) ¿Qué es la ciencia ciudadana y cómo pro-mueve el conocimiento abierto? En conocimiento abierto, february 9, by 6 En https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/la-ciencia-ciudadana-promueve-conocimiento-abierto.
Martin, Víctor (2022). Conocimientos y saberes en perspectiva ética educativa. Retos y soluciones. Conferencia En 2da Jornada ibe-roamericana de Cátedras Libres “Nebis Acosta Kanquis, 13 de Octubre. Maracaibo, Venezuela.
Mazza, Carolina (2018). Ciencia abierta y ciudadana, una forma de hacer ciencia cada vez más argentina. Argentina, 05 de sep-tiembre. En http://accesoabierto.fahce.unlp.edu.ar/entradas/ciencia-abierta-y-ciudadana.
Mesia Montenegro, Christian (2021). Innovación social y ciencia ciu-dadana en la gestión del patrimonio en un escenario post COVID-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII (2), 13-17, Vol. XXVII, No. 2, 2021, pp. 13-17 Abril-Junio.
Perelló, Josep (2022). New knowledge environments. On the possibility of a citizen social science. Mètode Science Studies Journal, 12.https://doi.org/10.7203/ metode.12.18136
PNUD (2022). Informe. Programa de las Naciones Unidas para el Desa-rrollo, 2022. Esmeralda 130, 13 piso (C1035ABD) Buenos Aires, Argentina www.ar.undp.org.
Rincón, Imelda, Aular, Judith, y Ortega, Sheila (2012). Pertinencia So-cial de las Cátedras Libres en la Universidad del Zulia. Revista Multiciencias, Vol 12, enero diciembre, pp. 191 196. Universi-dad del Zulia. Maracaibo, Venezuela.
Sebastian, Jesús (2000). La cultura de la cooperación en la Investigación, Desarrollo e Innovación. Revista Espacios. Volumen 21, Nº2, PP. 165 180.
Trujillo Mascia, Naudy (2013). Las Cátedras Libres de la UCLA. Compendium Sistema de Información Científica Redalcy UAE mEX.
Unesco (2020). La Ciencia al servicio de la sociedad. En https://es.unesco.org/ themes/ciencia-al-servicio.