Knowledge management: Bioethical vision of Venezuelan universities

  • Miriam Carroz Universidad del Zulia
  • Gisela Reyes Universidad del Zulia
Keywords: Knowledge management, bioethics, universities, information transmission

Abstract

Universities have scientific, humanistic and technological research as their goals, as well as the conceptualization and purpose of pedagogy. In the same way, bioethics and transdisciplinarity, as methodological instruments, are added to the process of creation, management and transmission of knowledge. An information system and transfer systems, with the success of knowledge management in the context of organizations. From the perspective of transdisciplinary knowledge, bioethics opens spaces for dialogue in the world of ethical ideas and positions. The human being belongs to the integration of two elements: the earth and the bios. Universities must formulate good knowledge policies and considerably increase management techniques that strengthen the capacity to transmit knowledge to society. The transfer of knowledge seen as an instrument that generates opportunities in the development of people and the contexts where they exercise social coexistence, must be accompanied by tools that improve said transfer in the organizational structure. In this case, the techniques for transferring information and information and communication technologies stand out. Within the framework of the University of Zulia as a higher education organization, challenges are posed that seen from the current reality that the country is experiencing, knowledge must be valued, accompanied by a vision of "knowledge culture"

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miriam Carroz, Universidad del Zulia

Docente Titular  de LUZ. Investigadora y doctorante del programa en Cs. de la Educación LUZ/COL. EX DECANA de la Fac. Exp. de Ciencias. Directora del Consejo de Fomento de LUZ

Gisela Reyes, Universidad del Zulia

Docente Titular  activa URBE. Inves tigadora activa. Asesora del Consejo de Fomento de LUZ.  Universidad del Zulia

References

Arias, Fidias (1999). El Proyecto de investigación. Epistema, Caracas.
Buxarrais, María Rosa.; Martínez, Miguel; Puig, Josep y Trilla, Jaume (1995): La educación moral en primaria y secundaria. Madrid, Edelvives.
Buxarrais, María Rosa; Prats, Enric y Tey, Amelia (2001): Ética de la información. Barcelona, UOC.
Castells, Manuel (1997-1998): La era de la información, 3 vol. Madrid, Alianza Editorial.
Cely, Gilberto (1999). La Bioética en la Sociedad del Conocimiento. 3R, Santa Fe de Bogotá.
Coll, César.; Colomina, Rosa; Onrubia, Javier y Rochera, María José (1992): «Actividad conjunta y habla: una aproximación al estu-dio de los mecanismos de influencia educativa», en: Infancia y Aprendizaje, 59-60, pp. 190-232.
Córdova Edgar (1996). La Reforma Administrativa en Venezuela y Co-lombia. Revista venezolana de Gerencia No. 12. Maracaibo.
Cortina, Adela (2014). Què es y para qué sirve la ética. Vìdeo.
Cortina, Aadela; Conill, Jesús y García-Marzá, Domingo (1994): Ética de la empresa. Madrid, Trotta.
Derrida, Jacques (2002): Universidad sin condición. Madrid, Mínima Trotta.
Escriba, Ana (2000). Raíces de la Bioética en la Tradición Ético – Filo-sófico
Finol, Teresita y Nava, Hortensia (1996). Procesos y productos en la Investigación Documental. LUZ, Maracaibo.
Forero, Enrique (1993). La Participación en la Escuela. S/E, Mérida.
Fullat, Octavi (1989): «Educación», en F. Altarejos y otros: Filosofía de la Educación hoy. Madrid, Dykinson, pp. 69-90.
García-Valcárcel, Ana (coord.)(2001): Didáctica universitaria. Madrid, La Muralla. Graw Hill, México.
Hurtado de Barrera, Jacqueline (2010). Metodología de la Investigación Guía para la comprensión holística de la ciencia. 4a. ed. Caracas: Quirón Ediciones, 2010.
Jonas, Hans (1979): El principio de la responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona, Herder, 1989.
Jover, Gonzalo (1991): «Ámbitos de la deontología profesional docen-te», en: Teoría de la educación, vol. 3, pp. 75-92.
Keith, Davis y Newstrom, John W (2000). Comportamiento humano en el Trabajo. Mc.
Kottow, Miguel (2000). Introducción a la Bioética. (Libro en línea) cua-derno de Bioética doctrina – Disponible: http://www.principiosdebioética. (Consulta: 2001, Octubre 15).
Kreintre y Kinichi (1997). Comportamiento de las Organizaciones. Mc Graw Hill, México.
Maquiavelo, Nicolás (1996-1531). El Príncipe. Alba, Madrid.
Martínez, Martín (2002): «Universidad y ciudadanía europea», en: La formación de Europeos. Simposio Internacional. Barcelona.
Medellín, Pedro (1996). La Gerencia Pública en la perspectiva del Cam-bio Estructural. Revista Venezolana de Gerencia No. 2, Maracai-bo.
Miquilena, Dioneira (2021). Ética en las organizaciones, desarrollo del programa de la cátedra. Doctorado en Gerencia Empresarial. Ca-bimas, 2021.https://es.unesco.org/gem-report/node/1346.EDUCACIÒN. PLAN DE ACCIÒN 2030.Consultado el 3/7/2021.
Monereo, Carles (2000): «Sociedad del conocimiento y edumática: cla-ves prospectivas». Documento de la conferencia ofrecida en la Universidad de Barcelona.
Monereo, Carles y Castelló, Montsserrat (1997): Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barce-lona, EDEBÉ.
Morin, Edgar (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona, Paidós.
Nonaka, Ikujiro (2000). “La Empresa Creadora de Conocimiento”. En Gestión del Conocimiento Harvard Business Review.
Occidental y Actuales (2001). Universidad de Chile, disponible: http://www.principiosdebioética. (Consulta: 2001, Octubre 15).
Osornos Claudia (2001). Bioética como puente entre Ciencia y Socie-dad. El Bosque, Bogotá. Partes de un Protocolo de Investigación https://elucabista.com/2019/07/30/cinco-frases-de-san-ignacio-de-loyola-para-la-vida-diaria/ Consulta realizada el 5 de Julio de 2021.
Pérez, Daniel y Dresslere, Matthias (2007). Tecnología de la informa-ción para la gestión del conocimiento. Intangible capital pp 31-59, # 15 vol. 3.
Puig, Josep y Martín, Xus (1998): La educación moral en la escuela. Teoría y práctica. Barcelona, EDEBÉ.
Singer, Peter (1984): Ética aplicada. Barcelona, Ariel.
Trilla, Jaume (1992): El profesor y los valores controvertidos. Barce-lona, Paidós.
Published
2025-08-21
How to Cite
Carroz, M., & Reyes, G. (2025). Knowledge management: Bioethical vision of Venezuelan universities. Omnia, 30(2), 84-101. Retrieved from http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/44324