Technoculture and Reconfiguration of the Communicative Relations of Human Experience

  • Írida García de Molero Universidad del Zulia
  • Aminor Méndez Universidad del Zulia
  • Olaya Rangel (UCV)
Keywords: Technoculture, communicative relations, human experience

Abstract

Technoculture spans traditional media and all the various forms of communication that have emerged through telematic networks and digital platforms. This research aims to unveil the technocultural media contemplated in the historical modes of communication theories, their characteristics and expression of the reconfiguration of the communicative relations of human experience. It works with the documentary and interpretative textual method. Among other conclusions it is shown that: Technoculture accounts for the role played by the media in the construction of cultural reality in individuals and collectives, through the communicative relations of human experience with social networks, for example, which transform not only the way we consume information, but also how we produce and share it

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Írida García de Molero, Universidad del Zulia

Licenciada en Educación (LUZ). Magíster en Lingüística (LUZ). Doctora en Ciencias Humanas (LUZ). Postdoctora en el área Semiótica. Profesora titular emérita de la Universidad del Zulia en las áreas de formación docente y semiótica

Aminor Méndez, Universidad del Zulia

Socióloga (LUZ). Licenciada en Educación de Jóvenes y Adultos (UNEM). Magíster en Ciencias de la Comunicación (LUZ). Profesora de la Facultad Experimental de Arte (LUZ). Editora de la revista situArte (LUZ). Investigadora y editora de Fe y Alegría Educomunicación Venezuela

Olaya Rangel, (UCV)

Licenciada en Comunicación Social (UNICA). Maestrante en Ciencias de la Comunicación (LUZ). Especialista en Periodismo Ambiental. Locutora (UCV). Con experiencia de 30 años en producción audiovisual

References

Abram, Stephen (1999). “Posicionamiento para los profesionales que trabajan en las Bibliotecas especializadas en las post-era de la in-formación”. Revista de Tecnología de la Información. Año 1, No. 4, Venezuela. Biblio Service C.A., pp. 34-38.

Armañanzas, E., Díaz Noci, J. y Meso, K. (1996). El Periodismo Elec-trónico. Barcelona, España. Ariel Comunicación.

Galindo Cáceres, Jesús (2000). “Hacia la construcción de mundos posi-bles en nuevas metáforas conceptuales”. Revista Comunicación. No. 109, pp. 44-49.

González, Jorge (1998). “De la pila hasta el océano. Comunicación y estudios de las culturas de México”. Boletín ALAIC. No. 9-10. Pe-rú. Universidad Católica del Perú, pp. 127-154.

Lotman, Iuri (2000). La Semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid, España. Ediciones Cátedra (Grupo Anaya, S.A.).

Martínez Miguélez, Miguel (2004). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México. Ediciones Trillas, S.A. de C.V.

Negroponte, Nicolás (1997). El Mundo Digital. Barcelona, España. Edi-ciones B.S.A.

Pineda, Migdalia (2004). Las Ciencias de la Comunicación a la luz del siglo XXI. Ediciones del Vicerrectorado Administrativo de la Uni-versidad del Zulia. Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela.

Piscitelli, Alejandro (1995). Cibercultura. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires, Argentina. Paidós.
________________ (1997). “Del Pull al Push. Internet y la venganza de la televisión”. Revista Diálogos. No. 50. Perú. FELAFACS, pp. 63-74.
Sodré, Muniz (1998). Reinventando la cultura. La comunicación y sus productos. Colección El Mamífero Parlante, Serie Mayor. Primera edición. Barcelona, España. Editorial Gedisa, S.A.
Watzlawick, P., Beavin J. y Jackson D. D. (1991). Teoría de la comuni-cación humana. Barcelona, España. Editorial Herder.
Published
2025-08-21
How to Cite
García de Molero, Írida, Méndez, A., & Rangel, O. (2025). Technoculture and Reconfiguration of the Communicative Relations of Human Experience. Omnia, 30(2), 280-296. Retrieved from http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/44341