Technoculture and Reconfiguration of the Communicative Relations of Human Experience
Abstract
Technoculture spans traditional media and all the various forms of communication that have emerged through telematic networks and digital platforms. This research aims to unveil the technocultural media contemplated in the historical modes of communication theories, their characteristics and expression of the reconfiguration of the communicative relations of human experience. It works with the documentary and interpretative textual method. Among other conclusions it is shown that: Technoculture accounts for the role played by the media in the construction of cultural reality in individuals and collectives, through the communicative relations of human experience with social networks, for example, which transform not only the way we consume information, but also how we produce and share it
Downloads
References
Armañanzas, E., Díaz Noci, J. y Meso, K. (1996). El Periodismo Elec-trónico. Barcelona, España. Ariel Comunicación.
Galindo Cáceres, Jesús (2000). “Hacia la construcción de mundos posi-bles en nuevas metáforas conceptuales”. Revista Comunicación. No. 109, pp. 44-49.
González, Jorge (1998). “De la pila hasta el océano. Comunicación y estudios de las culturas de México”. Boletín ALAIC. No. 9-10. Pe-rú. Universidad Católica del Perú, pp. 127-154.
Lotman, Iuri (2000). La Semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid, España. Ediciones Cátedra (Grupo Anaya, S.A.).
Martínez Miguélez, Miguel (2004). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México. Ediciones Trillas, S.A. de C.V.
Negroponte, Nicolás (1997). El Mundo Digital. Barcelona, España. Edi-ciones B.S.A.
Pineda, Migdalia (2004). Las Ciencias de la Comunicación a la luz del siglo XXI. Ediciones del Vicerrectorado Administrativo de la Uni-versidad del Zulia. Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela.
Piscitelli, Alejandro (1995). Cibercultura. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires, Argentina. Paidós.
________________ (1997). “Del Pull al Push. Internet y la venganza de la televisión”. Revista Diálogos. No. 50. Perú. FELAFACS, pp. 63-74.
Sodré, Muniz (1998). Reinventando la cultura. La comunicación y sus productos. Colección El Mamífero Parlante, Serie Mayor. Primera edición. Barcelona, España. Editorial Gedisa, S.A.
Watzlawick, P., Beavin J. y Jackson D. D. (1991). Teoría de la comuni-cación humana. Barcelona, España. Editorial Herder.