The Teaching Portfolio as a Tool for Pedagogical Reflection: An Experience With Pre-Service Teachers in a B.A. in Foreign Languages
Abstract
The teaching portfolio is a valuable tool for the future teachers' training process. This article analyzes its role as a pedagogical and metacognitive reflection tool within teaching practice. A case study methodology was adopted for this research, involving students from the B.A. in Foreign Languages at the University of Pamplona (Colombia), undertaking their first teaching practicum in French as a Foreign Language (FFL) with a group of young adult learners at the A1 level. The implementation of discussion forums, the document analysis of portfolios, and the observation of teaching practices made it possible to identify that the teaching portfolio fosters the integration of theory and practice, promotes critical reflection on one's own teaching, contributes to recognizing both strengths and areas for improvement, supports the development of pedagogical competencies, and strengthens the construction of professional identity.
Downloads
References
Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers' professional identity. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 20(2), 107–128. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001
Beka A. y Kulinxha G. (2021) Portfolio as a Tool for Self-Reflection and Professional Development for Pre-Service Teachers. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research Vol. 20, No. 2, pp. 22-35. https://doi.org/10.26803/ijlter.20.2.2
Botero Vivas, M.P., (2020). Hacer visible el desempeño: el rol del portafolio para docentes en formación y en servicio. Universidad de los Andes. Recuperado de https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/f8c8d45e-cd44-43e9-a4cb-ca9324851515/content
Castro E., et al. (2006). La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista. Revista de Ciencia Sociales (RCS). Vol. XII, No. 3, 581 - 587. https://ve.scielo.org/pdf/rcs/v12n3/art12.pdf
Cohen-Sayag, E., & Fischl, D. (2012). Reflective Writing in Pre-Service Teachers' Teaching: What does it Promote? Australian Journal of Teacher Education, 37(10), 20-36. https://doi.org/10.14221/ajte.2012v37n10.1
Creswell, J.W. (2014). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
González, M.V. y Atienza, E., (2010). El docente reflexivo: ventajas e inconvenientes del portafolio docente. Lenguaje, 38(2), 35-64. Recuperado de https://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/lenguaje/article/view/4908/7046
Jarauta Borrasca, B., y Bozu, Z. (2013). Portafolio docente y formación pedagógica inicial del profesorado universitario: Un estudio cualitativo en la Universidad de Barcelona. Educación XX1, 16(2), 343–362. Recuperado de https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/10345/18821
Koknova, T., et al. (2022). Language portfolio for professional purposes: interdisciplinary effect on professional competence for prospective specialist in Ukrainian and Chinese universities. Ad: Alta: Journal of Interdisciplinary Research. 12(2 Special Issue XXVIII), 63-68. Recuperado de https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/120228/PDF/120228.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, (s.f.) La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357388_recurso_1.pdf
Muñoz, S. L., Pañagua, L., & Blanco, N. (2020). La escritura reflexiva como mediación en la formación inicial de docentes. Investigación en la Escuela, (101), 109–117. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.09
Pastré P. (2011) La didactique professionnelle. Approche anthropologique du développement chez les adultes. Paris : Presses Universitaires de France.
Patiño Garzón L. (2006). La observación de la práctica pedagógica en la formación del futuro docente. Pedagogía y Saberes, (24), 27-31. Universidad Pedagógica Nacional. https://revistas.upn.edu.co/index.php/PYS/article/view/6770/5530
Perrenoud, P. (2001). De la pratique réflexive au travail sur l'habitus. Recherche et Formation, 36, 131-162. https://doi.org/10.3406/refor.2001.1694
Ramón Ramos, R. (2018). Las teorías de Schön y Dewey: Hacia un modelo de reflexión en la práctica docente. Cinzontle, 3 (11). https://revistas.ujat.mx/index.php/Cinzontle/article/view/2456
Rodrigues R. y Rodríguez-Illera J.L., (2014). El portafolio digital como soporte de la práctica reflexiva en la formación docente. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie65a03.htm
Sánchez-Tarazaga, L., et al. (2022). El portafolio en la formación inicial del profesorado: ¿Cómo conseguir un aprendizaje reflexivo en los Trabajos de Final de Grado? Zona Próxima, 37, 4-31. https://dx.doi.org/10.14482/zp.37.370.562
Schön, D. A. (1983). The reflective Practitioner, How Professionals Think in Action. New York, NY: Basic Books.
Valdivia Guzmán J., (2021). El portafolio como herramienta que fortalece la reflexión de la práctica en la formación inicial docente. Revista Vínculos ESPE, 6(1), 41-60. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v6i1.1740
Zeichner, K. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Recuperado de https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18007/41_El%20maestro%20como%20profesional%20reflexivo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Copyright (c) 2025 Lucy Durán Becerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The Revista de la Universidad del Zulia declares that it recognizes the rights of the authors of the original works published in it; these works are the intellectual property of their authors. The authors preserve their copyright and share without commercial purposes, according to the license adopted by the journal..
This work is under license:
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)