Grounded theory. An alternative methodological in qualitative research

  • Daniela Carrión Severyn CEIN Canta Pirulero
  • Luisana Sira Moreno C.E.I.N “Monseñor Godoy”
Keywords: Grounded theory, qualitative research, data analysis, methodological alternative

Abstract

This essay deals with the Grounded Theory as an alternative to the methodology in qualitative research based on data as a research method that facilitates the approach of any study that is related to issues of behaviors, emotions, feelings, daily experiences and other phenomena. That are addressed through the social sciences. The Grounded Theory proposes to build theoretical foundations starting directly from the observations made by the researcher. The analysis of this method is proposed through its conceptualization, characteristics, stages, methods and methodological alternative. This theory represents a change that broadens the approach to a complex reality through the inductive method, which marks the difference from traditional approaches

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Carrión Severyn, CEIN Canta Pirulero

Magister Scientiarum en Educación. Mención: Gerencia de Organizaciones Educativas. Participante en el Doctorado en Ciencias Humanas. Posgrado FHE. Universidad del Zulia. Docente de aula en CEIN Canta Pirulero

Luisana Sira Moreno, C.E.I.N “Monseñor Godoy”

Magíster Scientiarum en Educación Mención Gerencia de Organizaciones Educativas. Participante en el Doctorado en Ciencias Humanas. Posgrado FHE. Universidad del Zulia. C.E.I.N “Monseñor Godoy” DOC. I / Aula (Cumpliendo Funciones en el Centro de Desarrollo por la Calidad Educativa  Parroquia Chiquinquirá como Vocera  de Sige y Supervisora del Territorio #9)

References

Flick, Uwe (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid –España .Morata.
Glaser, Barney y Strauss, Anselm (1965). Awareness of dying. Chicago: Aldine.
_____________ (2009). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine.
Glaser, Barney y Holton, Judith (2005). Remodeling grounded theory [Remodelar la teoría fundamentada]. Forum: Qualitative Social Research, 5(2), 1-17. Disponible: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs040245. [Consulta: 2012, Agosto 16].
Goulding, Christina (2002). Grounded theory: A practical guide for managemet, business and market researche. London. Sage publi-cations
Heath, Heath y Cowley, Sarah (2004). Developing a grounded theory approach: a comparison of Glaser and Strauss. International Journal of Nursing Studies, 41(2), 141-150. doi: https://doi.org/10.1016/S0020-7489(03)00113-5 [ Links ]
Monje, Carlos (2011). Metodología de la invitación cuantitativa y cua-litativa. Guía didáctica. Colombia: Universidad Sur Colombia/ fa-cultad de ciencias sociales y humanas.
Morris, Kimberlynne (2000). Fitting in: a game of life and how it is played; the application of agrounded theory in the classroom (Doctoral dissertation, The Fielding Graduate Institute).
Páramo, Dagoberto (2015). “La teoría fundamentada (Grounded Theory), metodología cualitativa de investigación científica”. Revista Pensamiento y gestión, Año 15, No 39, Colombia. Universidad del Norte, pp 119-146.
Pirela, Johann; Blanco, Neligia y Nones, Nelly (2004) Artículo “Modelo de la Teoría Fundamentada de Glaser y Strauss: Una alternati-va para el abordaje cualitativo de lo social. Revista OMNIA N° 1.
Rodríguez, Daniela (2020). Teoría fundamentada: origen, característi-cas, ejemplos. Lifeder. Recuperado de https://www.lifeder.com/teoria-fundamentada/.50-5Valley C.A.: Sociology Press.
Strauss, Anselm y Juliet Corbin (2016). Bases de la investigación cuali-tativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia. Editorial Universidad de Antioquia.
Published
2025-08-21
How to Cite
Carrión Severyn, D., & Sira Moreno, L. (2025). Grounded theory. An alternative methodological in qualitative research. Omnia, 30(2), 267-279. Retrieved from http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/44340