Eurocentrism and the epistemic function of descriptive geography in teaching contemporary geographic
Abstract
The purpose is to explain Eurocentrism and the epistemic function of descriptive geography in contemporary geographical teaching. The descriptive geographical foundations made it easier for Europeans to locate and identify the territorial and cultural physiognomy of the regions contacted during the 16th to 18th centuries. However, currently this epistemic work constitutes an obvious obstacle in pedagogical and didactic action to understand complicated geographical situations. The school validity of description meant methodologically, carrying out a bibliographic review that analyzes Eurocentrism and the function of descriptive geography, contemporary challenges on descriptive geography and another pedagogical option to innovate the epistemic task of descriptive geography. It concludes that geographical description deserves to promote geographical teaching and learning processes and research with a constructive and critical emphasis, and also provides knowledge and practices with the capacity to improve the training quality of school geography
Downloads
References
Arango, Angie; Galindo Caicedo, Jenny; Revelo Calvache, José y San-tiago Riveros, Mónica (2015). Selva Mater: crisis ambiental y mo-dernidad, capitalismo y energía, desarrollo y espíritu hu-mano. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y So-cial Contemporáneo, 7(1),70-87. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-03662015000100004&lng=en&tlng=es.
Ballester Valori, Antoni; Gayoso Pilar; Payeras
Aguiló, Johana y Vicens Xamena, Guillen (2002). El aprendizaje significativo en la práctica y didáctica de la geografía. Prácticas del Seminario de aprendizaje significativo. Revista Educación y Pe-dagogía. Vol. No. 34, 99-110. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/-5924.
Bianchi Parraguez, Rosser y Sánchez Acuña, Rafael (2014). Desarrollo del razonamiento crítico y resolutivo en la educación para el cono-cimiento significativo del paisaje. Revista Tiempo y Espacio. N° 31, 35-53. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/TYE/article/view/1990
Briones Quiroz, Felix y Medel Toro, Juan Carlos (2010). El imperialismo del siglo XIX. Revista Tiempo y Espacio. 01-09. https://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/222/Tiempo/2007/EL%20IMPERIALISMO%20DEL%20SIGLO%20XIX.pdf
Campo País, Benito (2014). Métodos cualitativos para la investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales con alumnos en riesgo de exclu-sión social. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. N° 28, 21-41. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/3813/0
Cubero, Rosario (2005). Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Edi-torial Graó.
De Miguel González, Rafael (2013). Aprendizaje por descubrimiento, enseñanza activa y geoinformación: Hacia una didáctica de la geo-grafía innovadora. Didáctica Geográfica. Nº 14, 17-36. https://doi.org/10.22320/rte.vi31.1990
Díaz, Frida y Hernández, Gerardo (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación constructivista. Se-gunda Edición: México: Editorial McGraw-Hill Interamericana Edi-tores.
Díaz-Barriga Arceo, Frida (2012). Reformas curriculares y cambio sisté-mico: una articulación ausente pero necesaria para la innovación. Revista Iberoamericana de Educación Superior. Vol. III, N° 7, 23-40. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299129031002.pdf
Ellenari, Pier y Morales Zuñiga, Luis (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Revista Electrónica Actualida-des Investigativas en Educación. Vol. 14, N° 2, 01-23. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000200022
Ellerani, Pier (2009). Cómo se aprende: entre cognición,
construcción y metacognición. Revista Alteridad, 6-13. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746249002.pdf
Franco Arbeláez, María Cristina (s.f). Aprender desde las Ciencia Socia-les. Educación y Educadores. Vol. 5, 73-82. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/512
Garrido Pereira, Marcelo (2005). El espacio por aprender, el mismo que enseñar:las urgencias de la educación geográfica. Cad. Cedes, Campinas, Vol. 25, N° 66, 137-163. https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KBTgrHSRghr3758YMNSvS6D/?format=pdf&lang=es
Little, Roch (2011). Colonialismo e imperialismo: europa y el dominio del mundo. Revista Credencial. https://www.revistacredencial.com/historia/temas/colonialismo-e-imperialismo-europa-y-el-dominio-del-mundo.
Llanos Henríquez, Efraín (2006). El papel de la geografía en la época actual: el caso de la educación. Zona Próxima, (7), 86-95. https://www.redalyc.org/pdf/853/85300705.pdf
Loret De Mola, Carlos (2012). Nuevas tendencias en la enseñanza de las ciencias geográficas. Revista Transformación. Vol. 8 (2), 01-11. https://core.ac.uk/download/pdf/268093411.pdf
Martínez Roda, Mikel (2018). Europa antes de Europa. Ficciones y reali-dad de la comunidad supranacional europea. Siglos XVIII-XX. Letras históricas, (19), 127-156. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_-arttext&pid=S2448-83722018000200127&lng=es&tlng=es.
Mclaren, Peter (1998). La pedagogía critica en la era del capitalismo global: un desafío para la izquierda educativa. Revista Kikiriki. Nº 49, 25-35. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3097362
Mejia Jimenez, Marcos (2011). Pensar la educación y la pedagogía en el siglo XXI. Tunja, Boyaca, Colombia: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
_____________________ (2015). Educación popular en el siglo XXI. Bogotá. Ediciciones desde abajo.
Pérez Gómez, Ángel (1999). La escuela activa en la aldea global. Cua-dernos de Pedagogía. No 286, 88-94. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/4054.
Santiago Rivera, José Armando (2021), El tratamiento pedagógico de la realidad geográfica como objeto de estudio de la geografía escolar. Revista Ciencia Geográfica. Volumen: Año XXV. N° 1, 11-25. https://www.agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXXV_1/agb_xxv_1_web/agb_xxv_1-01.pdf
Sastoque Gutiérrez, Diana; Ávila Palet, José y Olivares Olivares, Silvia (2016). Aprendizaje Basado en Problemas para la construcción de la competencia del Pensamiento Crítico. Voces y Silencios: Revis-ta Latinoamericana de Educación, Vol. 7, No. 1, 148-172. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/vys/article/view/7568.
Vargas Gálvez, Carlos (2021). Los capitales naturales en Latinoamérica y los costos de su deterioro. Revista Académica CUNZAC, 4(1). 87-94. DOI: https://doi.org/10.46780/cunzac.v4i1.47.
Vargas Olarte, G. (2009). Didáctica de la geografía y su aplicación en la enseñanza de la geografía en el tercer ciclo y la enseñanza diversi-ficada de Costa Rica. Revista Educación. Vol 33 (1), 75-112. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/534.
Villegas, María (2001). La construcción del conocimiento y la subjetivi-dad en el escenario del aula de clase. Revista de Pedagogía. Vol. XXII, No 63, 133-144. https://www.redalyc.org/pdf/132/13211006.pdf.